Open brief van RozeLinks, Kleurrijk Platform en FemNet aan de verschillende kandidatencommissies voor de provinciale statenverkiezingen in 2015.

Beste kandidatencommissies van onze twaalf mooie provinciën,

Wij, RozeLinks, Kleurrijk Platform en FemNet, drie actieve werkgroepen/netwerken binnen GroenLinks willen graag jullie aandacht vragen voor het volgende.

Laten we beginnen met dank uitspreken voor jullie inzet om voor de volgende periode geschikte provinciale kandidaten te werven en de provinciale ALV’s de voorzien van gedegen advies. Dit is een flinke klus waarbij vaak kritisch wordt geoordeeld door onze leden.

Wij willen jullie voor het vaststellen van een advieslijst alvast deze boodschap meegeven. Wij hebben ons als verschillende werkgroepen allen al jaren ingezet voor meer diversiteit in de partij. Niet alleen op de onderwerpen waarop de partij zich profileert, de debatten die worden gevoerd, maar ook diversiteit bij de volksvertegenwoordigers en bestuurders van GroenLinks.

Diversiteit binnen de politiek draagt bij aan het succes en het draagvlak van de beslissingen. Een diverse lijst zorgt bij veel groepen in de samenleving voor herkenning in onze partij en daardoor – bewezen – voor meer stemmen. Ook op de lagere plaatsen, het telt allemaal op! Diversiteit op de lijst laat zien dat we als partij onze eigen idealen ook in onze eigen organisatie toepassen. Met als bijkomend voordeel: we stralen openheid uit. Het zorgt voor direct contact met verschillende groepen in de maatschappij en GroenLinks. Het getuigt van een duidelijk statement tegen discriminatie en vóór emancipatie. Helaas is dit nog steeds belangrijk in deze tijd. Natuurlijk is het allereerst relevant om aan te koersen op ervaring van kandidaten, maar welke ervaring is belangrijk voor het bedrijven van GroenLinkse politiek?

Daarom ook onze oproep. Het levert veel op als jullie bij het werven van kandidaten en het vaststellen van het pre-advies rekening houden met een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Dat de lijst bestaat uit vrouwen, mannen, mensen van alle kleuren en achtergronden, opleidingsniveaus, oud en jong en seksuele voorkeuren. Natuurlijk is kwaliteit van de kandidaat leidend, maar houd hierbij rekening met het feit dat de kwaliteiten van de onconventionele kandidaat wellicht niet op dezelfde manier zichtbaar zijn.

Binnen onze werkgroepen is er expertise om mensen te scouten, verkenningsgesprekken te voeren en mensen – bijvoorbeeld middels inspiratiedagen – warm te maken voor het politieke werk. We kunnen de opdracht en de procedure van de kandidatencommissie inrichten op mede deze doelstelling. Durf gerust actief te werven naar geschikte kandidaten met een diverse achtergrond. Misschien melden deze kandidaten zich minder vanzelfsprekend aan, maar kunnen zij zeker een waardevolle aanvulling zijn op de lijst.

Wij wensen jullie veel succes met jullie waardevolle werk, ondersteunen jullie graag en zien uit naar mooie, rijke lijsten, die veel verschillende kiezers aan zullen spreken.

Vriendelijke groet,

RozeLinks, Kleurrijk Platform en FemNet.