De steeds verdergaande segregatie op de basisschool is GL een doorn in het oog. Kansarme kinderen komen vaak alleen op de school in aanraking met de hoofdcultuur in Nederland. Dit vergroot hun kansen niet om tot een goede integratie, beter functioneren te komen in de maatschappij als zij volwassen zijn. Officieel hebben alle kinderen in Nederland gelijke kansen in het onderwijs. Segregatie in het onderwijs maakt die bewering, in de praktijk, tot een pertinente onwaarheid.

De meest kwetsbare

kinderen in onze samenleving gaan naar de slechtste scholen (inspectie van

onderwijs 2004 en sociaal cultureel plan bureau 2002). En dan gaat het niet

alleen over te zwarte scholen.

Uit onderzoek blijkt

dat niet zo zeer de etnische component zorgt voor een verslechtering van de

kansen op onderwijs maar de concentratie

van kansarme families

De belangrijke factoren die hierbij een rolspelen

zijn het opleidingsniveau van ouders,de woonomgeving. Laag opleidingsniveau is

vaak synoniem voor laag inkomen, wonen in een achterstandswijk en niet zelden

kom je dan op een buurtschool waarop veel achterstands kinderen zitten. Dat

zegt overigens niks over de kwaliteit van de school en al helemaal niets over

de leraren die zich elke dag weer voor de volle 100% inzetten.

Wel blijkt uit

onderzoek van Bowen Paulle, hoogleraar sociologie verbonden aan de universiteit

van Amsterdam dat alle kinderen gebaat zijn bij een goede gemengde school. De

prestaties van de kansarme kinderen gaan omhoog en hebben geen invloed op de

cijfers van de andere kinderen. Het punt waarop een school kan veranderen in

een zwakke school is wanneer er 40% kansarme kinderen op een school aanwezig

zijn. Bowen Paulle geeft dan ook als tip streef naar 30%, dan zit een school op

een goede balans. En dan, het allerbelangrijkste,waarom is een gemengde school

zo noodzakelijk? Kansarme kinderen moeten ze zich kunnen optrekken aan de

anderen. Integreren, sociaal leren: afkijken van leeftijdgenoten. Je leren

bewegen in de samenleving. Je leren bewegen buiten je eigen subcultuur. Dus

moet je kinderen uit lage inkomens/kansarmegroepen mengen met die uit de

middenklasse/ kansrijke groepen. Onder goede begeleiding en in een verhouding

van niet meer dan 30/ 70 procent.

De samenstelling van

de klas is hét instrument voor integratie.

En het goede nieuws

is dat het kán.

In Utrecht hebben we

een omvangrijke, stabiele middenklasse. Zo'n mengverhouding is dus haalbaar, en

de 'goeden' zullen er niet onder leiden. Een win-winsituatie."

AUTEUR: Arjan Post BRON: De

Humanist 2 2006 DATUM: 18/4/2006

Waarom is het zo

belangrijk dat kinderen al op

de basisschool te leren functioneren in de maatschappij waarin je ook

daadwerkelijk woont en waarin je straks moet werken:

Om succes te kunnen

hebben moet je niet alleen formele competenties hebben, zoals de juiste

diploma’s start kwalificaties maar ook informele competenties zijn minstens zo

belangrijk, omgangsvormen, culturelecodes. Je geaccepteerd weten de

samenleving, Weten dat je je

gemakkelijk kan bewegen in de toonaangevende cultuur van Nederland. Maakt dat

je heel anders binnenstapt bij een sollicitatiegesprek.

Daarom moeten wij

segregatie op de basisschool tegen te gaan.

Het tij is alleen te

keren als we collectief over concrete plannen en serieus over structurele

veranderingen nadenken.

Spreiding van

leerlingen op sociaal economische achterstand in plaats van etniciteitis niet

alleen een juridisch haalbare manier om kansarme kinderen toegang tot

beteronderwijs te geven, het is misschien ook onze beste kans om een meer

geïntegreerde samenleving te verwezenlijken.

De basisscholen

hebben vele uren per dag te maken met jonge mensen. Het onderwijs is de plek

waar we een reële kans hebben om kansarme mensen te integreren.

In Utrecht is 30%

van de basisschoolleerlingen kansarm. Zij wonen geconcentreerd in vier wijken.

Als we hen echte kans op de toekomst willen bieden, moeten we dus meer doen dan

alleen ouderinitiatieven stimuleren.In Kanaleneiland is 71 % kansarm. Door

menging met een naburige wijk als Oog in Al te bevorderen kunnen we de 71 %

kansarme kinderen uit Kanaleneiland meer kansen bieden. Dat betekent niet dat

mensen niet meer kunnen kiezen voor een school die zij willen. Er valt juist

meer te kiezen omdat scholen qua samenstelling van de populatie kans arm

kansrijk allemaal aantrekkelijk zijn. Het gebied waarin gekozen kan worden is

echter wel wat kleiner geworden. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten

‘de vrijheid van onderwijs keuze blijft overeind, maar meer kinderen krijgen

een echte kans op een gezonde toekomst’.